BIO

Juan Mirandas’s practice sits at the intersection of theatre, visual arts, and performance. He investigates the ephemeral body of emotions, images, and flesh, and the tension created between action, presence, and space.

After completing his studies in Buenos Aires, he earned a Bachelor's degree in Directing and Dramaturgy at the Institut del Teatre de Barcelona. He obtained a Master's degree in DAS Theatre program at the University of Amsterdam, supported by the La Caixa Foundation scholarship.

Currently, he is part of The Eclectic of Otherness (France, Croatia, Serbia), a project funded by the European Union CREA 2023, and is preparing his new production, a stage adaptation of La maison aux lapins by Laura Alcoba, with the El Vaïven (Paris 2025).

He premiered his latest piece QUAN JO DIC AMOR in 2024 at the ZIP Festival - Teatre Nacional de Catalunya. He was a resident company at Sala Beckett in Barcelona during the 2022-23 season. His physically intense productions have been invited to numerous international festivals. In 2023, he presented WUNDER by Enis Maci at Schauspilhaus in Vienna and at Sala Beckett in Barcelona; Das Gift, based on the novel Fever Dream by Samanta Schweblin; and The Sense of Belonging at Schauspielhaus in Hannover, Germany. In 2021, he premiered 1000 EYES by Mazlum Nergiz (Finalist for the Théâtre 13 Prize, Paris); A Girl is a Half-Formed Thing by Eimear McBride (Sala el Milagro, Mexico City; Sala Beckett, Barcelona); Mon fils marche juste un peu plus lentement by Ivor Martinic; Sapucay; Werner or the Blue of Origins and Heartbreak Tango by Manuel Puig, among others. Until 2018, he was the co-director of Chroma Teatre in Barcelona. He has collaborated with Nao Albet and Marcel Borràs on Los Esqueiters and Atraco, paliza y muerte en Agbanäspach. As a performer, he has participated in Gameboy by choreographer Sylvain Huc and Trossos by the Obskené company, among others.

His research as a creator also expands into various educational frameworks, exploring alternative forms of transmission and pedagogy within the performing arts. Currently, he is a professor in the Bachelor's program in Performing Arts at ERAM, University of Girona.
La práctica de Juan Miranda se sitúa en la intersección del teatro, las artes visuales y la performance. Investiga el cuerpo efímero de las emociones, las imágenes y la carne, y la tensión creada entre la acción, la presencia y el espacio.

Tras completar sus estudios en Buenos Aires, obtuvo una licenciatura en Dirección y Dramaturgia en el Instituto del Teatro de Barcelona. Obtiene una Maestría en el programa DAS Theatre en la Universidad de Ámsterdam con el apoyo de la beca de la Fundación La Caixa.


Actualmente, forma parte de The Eclectic of Otherness (Francia, Croacia, Serbia), proyecto financiado por la Union Europea CREA 2023 y prepara su nueva producción, la adaptación teatral de La maison aux lapins de Laura Alcoba, con la compañía El Vaïven (Paris 2025).  

Estrenó su última pieza QUAN JO DIC AMOR en 2024 en el Festival ZIP - Teatre Nacional de Catalunya. Fue compañía residente en la Sala Beckett de Barcelona durante la temporada 2022-23. Sus producciones, físicamente intensas, han sido invitadas a numerosos festivales internacionales. En 2023, presentó WUNDER de Enis Maci en el Schauspilhaus de Viena y en la Sala Beckett de Barcelona; Das Gift, basado en la novela Distancia de Rescate de Samanta Schweblin; The Sense of Belonging en el Schauspielhaus de Hannover, Alemania. En 2021, estrenó 1000 EYES de Mazlum Nergiz (Finalista del Premio Théâtre 13, París); Una niña es una cosa a medio formar de Eimear McBride (Sala el Milagro, Ciudad de México; Sala Beckett, Barcelona); Mon fils marche juste un peu plus lentement de Ivor Martinic; Sapucay; Werner o el azul de los orígenes y Boquitas Pintadas de Manuel Puig, entre otros. Hasta 2018, fue codirector de Chroma Teatre en Barcelona. Ha colaborado con Nao Albet y Marcel Borràs en Los Esqueiters y Atraco, paliza y muerte en Agbanäspach. Como intérprete, ha participado en Gameboy del coreógrafo Sylvain Huc y Trossos de la compañía Obskené, entre otros.

Su investigación como creador también se expande en diversos marcos educativos, explorando otras formas de transmisión y pedagogía dentro de las artes escénicas. Actualmente, es profesor en el Grado de Artes Escénicas ERAM de la Universidad de Girona.