atraco paliza y muerte en agbanäspach 2021/2013

©  Clàudia Serrahima y Luz Soria


Two young playwrights from the suburbs receive their first big commission: premiere at Boris Kaczynski's National Drama Centre. The only requirement the tycoon imposes on them is to write a play about a bank robbery.

Convinced that they have found a good plot, the authors devote all their efforts to writing a good play, but something in the piece seems false to them.

Everything changes when they decide to send the text to Maria Kapravof, the standard-bearer of a new artistic movement called (re)productivism, who, fascinated by the story they have written, encourages them to perform it following her precepts, forgetting the stage of the Kaczynski Theatre and taking the play to another terrain.

In 2013 we were given a grant (bed and board) to spend a couple of months in New York City. We stayed on McGuiness Avenue in Greenpoint, the Polish neighbourhood north of Brooklyn. We had a small flat overlooking Newtown Creek and a bank branch across the street. This is what we saw: first one, then two, then three, then four police cars skidding in front of the branch, just like in the movies, but it was real. At least fifteen policemen pointing at the department, a lot of expectation in the street and from our flat a privileged view. Shots rang out inside the bank. We were both standing at the flat window, safe but scared to death. Scared out of our minds. Then everything went very fast. Finally, the bank's doors opened, and people started to come out, running. Three people were dead.

Dos jóvenes dramaturgos de suburbio reciben su primer gran encargo: estrenar un espectáculo en el Centro Dramático Nacional de Boris Kaczynski. El único requisito que el magnate les impone es el de escribir una obra sobre un atraco a un banco.

Convencidos de haber encontrado un buen argumento, los autores dedican todos sus esfuerzos a escribir una buena función, pero hay algo en la pieza que les resulta postizo.

Todo cambia cuando deciden mandarle el texto a Maria Kapravof, la estandarte de un novedoso movimiento artístico llamado (re)productivismo, que fascinada por la historia que han escrito, les anima a representarla siguiendo sus preceptos, olvidándose del escenario del Kaczynski Theatre y llevando la función a otro terreno.

En 2013 nos dieron una beca (cama y comida) para pasar un par de meses en la ciudad de Nueva York. Nos alojamos en la McGuiness Avenue de Greenpoint, el barrio polaco al norte de Brooklyn. Allí teníamos un pequeño apartamento con vistas al río Newtown Creek y a una sucursal bancaria que había al otro lado de la calle. Esto fue lo que vimos: primero uno, luego dos, más tarde tres y hasta cuatro coches de policía llegar derrapando frente a la sucursal, como en las pelis, pero era real. Al menos quince policías apuntando hacia la sucursal, mucha expectación en la calle y desde nuestro apartamento una vista privilegiada. Se oyeron disparos en el interior del banco. Estábamos los dos, pegados a la ventana del apartamento, a salvo, pero muertos de miedo. Acojonados. Luego todo fue muy rápido. Finalmente se abrieron las puertas del banco y empezó a salir gente, corriendo. Habían muerto tres personas.
TEXT & DIRECTION Nao Albet - Marcel Borràs PERFORMERS Nao Albet, Carlos Blanco, Marcel Borràs, Irene Escolar, Alina Furman, Eva Llorach, Francesca Piñón y Vito Sanz Voces  OFF VOICES Jordi Boixaderas - Rafa Calvo - Eduard Farelo - Camilo García - Maife Gil - Mercé Montalà STAGE DESIGN Jose Novoa LIGHTNING DESIGN CUBE.BZ (María de la Cámara y Gabriel Paré) COSTUME Paula Ventura SOUND DESIGN Roc Mateu VIDEO & SUBTITLES Oslo Albet MOVEMENT ASSISTANCE María Cabeza de Vaca y Oriol Pla DIRECTING ASSISTANCE Anabel Labrador DRAMATURGY ASSISTANCE Juan Miranda STAGE DESIGN ASSISTANCE Laura Ordás COSTUME ASSISTANCE Sandra Espinosa Rubén Martín
PICTURES Kiku Piñol - Clàudia Serrahima Luz Soria