1000 EYES 
2021

© Ingrid Graziani



Asma is an art student. Asma is an activist. Asma is a Kurd. Asma, as many other young people, grew up "protected" in Europe but dreams of joining the Kurdish resistance movement. She tells everyone she is leaving for Paris to make a film but never returns. After her disappearance, family, friends and acquaintances watch her videos and collect the memories and images that have been left behind. Where is Asma? Did she join the Kurdish resistance movement? Was she taken hostage by the Islamic State? Did she get into the porn industry? What drives young people to radically cut short their lives to start living a new reality? What do the images and propaganda created around the glorification of resistance and emancipation tell us about the desire for an escape, a new beginning, a utopia?

1000 EYES is the portrait of a woman in her absence, appearing only through vague and distorted images. The piece is woven as the sociogram of a community of insomniac and disconsolate beings who try to understand a war reconstructed daily through their images.


Asma es estudiante de arte. Asma es una activista. Asma es kurda. Asma, como tantos otros jóvenes, creció "protegida" en Europa, pero sueña con unirse al movimiento de resistencia kurdo. Le dice a todo el mundo que se va a París a hacer una película, pero nunca vuelve. Tras su desaparición, familiares, amigos y conocidos ven sus vídeos y recogen los recuerdos e imágenes que han quedado. ¿Dónde está Asma? ¿Se unió realmente al movimiento de resistencia kurdo? ¿Fue tomada como rehén por el Estado Islámico? ¿Se metió en la industria del porno? ¿Qué lleva a los jóvenes a cortar radicalmente su vida para empezar a vivir una nueva realidad? ¿Qué nos dicen las imágenes y la propaganda creadas en torno a la glorificación de la resistencia y la emancipación sobre el deseo de una huida, de un nuevo comienzo, de una utopía?

1000 EYES es el retrato de una mujer en ausencia, que sólo aparece a través de imágenes vagas y distorsionadas. La pieza se teje como el sociograma de una comunidad de seres insomnes y desconsolados que intentan comprender una guerra que se reconstruye cada día a través de sus imágenes.
TEXT Mazlum Nergiz TRANSLATION Caroline Gleyze DIRECTION Juan Miranda WITH Astrid Albiso - German De Diego - Clémentine Domptail - Elena Durant - Florent Mousset - Diana Sakalauskaité STAGE DESIGN Elisabet Castells i Negre COSTUMES Catherine Espinosa ASSISTANT DIRECTOR Leticia Casanova.